NATIONAL DIGITAL EDUCATION POLICY:

PROPOSALS, CHALLENGES AND STRATEGIES FOR PROMOTING DIGITAL INCLUSION AND THE USE OF TECHNOLOGY IN EDUCATION

Authors

  • Marcela Duarte UFRGS

Keywords:

Social inequalities, Digital inclusion, Technological infrastructure, National Digital Education Policy, Use of technology in education

Abstract

The National Digital Education Policy (PNED) was promulgated at the beginning of 2023 and is a normative document that establishes guidelines for Brazilian education, in the digital sphere, over the next 10 years. The scope of preparing the PNED is to indicate a series of strategies to promote digital inclusion and the use of technologies in education. This article aims to reflect on the effectiveness and suitability of these strategies, given the current Brazilian educational panorama. Through a bibliographical review, the article discusses whether the strategies proposed in the PNED are effective and appropriate to the Brazilian reality, as well as pointing out the main actors involved, the contributions and expected challenges.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcela Duarte, UFRGS

Doutoranda em Educação pela UFRGS. Mestra em Direito pela Universidade La Salle, pesquisadora na área de Educação e Consumo.

References

ALMEIDA, Maria Elizabeth B. de; VALENTE, José Armando. Integração currículo e tecnologias e a produção de narrativas digitais. Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 3, p. 57-82, set./dez. 2012.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Censo Escolar da Educação Básica 2022: Resumo Técnico. Brasília, 2023.

BRASIL, Lei nº 13.005, de 25 de Junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 10 jan. 2024.

BRASIL, Lei nº 14.533, de 11 de Janeiro de 2023. Institui a Política Nacional de Educação Digital e altera as Leis nºs 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), 9.448, de 14 de março de 1997, 10.260, de 12 de julho de 2001, e 10.753, de 30 de outubro de 2003. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2023-2026/2023/Lei/L14533.htm. Acesso em: 10 jan. 2024.

BRASIL, SENADO FEDERAL. Projeto de Lei n° 4513, de 2020. Disponível em: https://www25.senado.leg.br/web/atividade/materias/-/materia/154469#tramitacao_10365508. Acesso em: 19 jan. 2024.

CASTELLS, Manuel; CARDOSO, Gustavo. A sociedade em rede: do conhecimento à ação política. Belém: Centro Cultural de Belém, 2005.

CENTRO DE INOVAÇÃO PARA A EDUCAÇÃO BRASILEIRA. Notícias. Audiência Pública Debate Criação De Política Nacional De Educação Digital. Disponível em: https://cieb.net.br/audiencia-publica-debate-criacao-de-politica-nacional-de-educacao-digital/. Acesso em: 12 jan. 2024.

FUNDAÇÃO LEMANN. Quem somos. Disponível em https://fundacaolemann.org.br/institucional/quem-somos. Acesso em: 13 jan. 2024.

FUNDAÇÃO TELEFÔNICA VIVO. Quem somos. Disponível em: https://www.fundacaotelefonicavivo.org.br/quem-somos-a-fundacao-telefonica-vivo/. Acesso em: 13 jan. 2024.

IMAGINABLE FUTURES. Site da Imaginable Future. Disponível em: https://www.imaginablefutures.com/. Acesso em: 10 jan. 2024.

IMAGINABLE FUTURES. Parceiros. https://www.imaginablefutures.com/br/parceiros/funda%C3%A7%C3%A3o-lemann/. Acesso em: 10 jan. 2024.

MARQUES, CAMILA. Folha de São Paulo. Ensino a distância começou com cartas a agricultores. Disponível em http://www1.folha.uol.com.br/folha/educacao/ult305u16139.shtml. Acesso em: 20 jan. 2024.

CETIC. Centro Regional de Estudos para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação. Comitê Gestor da Internet no Brasil. Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR. TIC Educação 2013. Disponível em: https://www.cetic.br/pt/tics/educacao/2014/alunos/. Acesso em: 10 jan. 2024.

CETIC. Centro Regional de Estudos para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação. Comitê Gestor da Internet no Brasil. Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR. TIC Educação 2018. Disponível em https://www.cetic.br/pt/tics/educacao/2018/escolas-urbanas-alunos/. Acesso em 10 jan. 2024.

OECD. Organisation for Economic Co-Operation and Development. Education at a Glance Database 2023. Disponível em: https://stats.oecd.org/. Acesso em 12 jan. 2024.

PORTAL FGV. Qualidade da educação está associada a maiores taxas de crescimento, revela estudo. Notícias. Disponível em: https://portal.fgv.br/noticias/qualidade-educacao-esta-associada-maiores-taxas-crescimento-revela-estudo. Acesso em: 15 jan. 2024.

SEMESP. Notícia. Brasil pode ter déficit de até 235 mil professores(as) na educação básica até 2040. Disponível em: https://appsindicato.org.br/brasil-pode-ter-deficit-de-ate-235-mil-professoresas-na-educacao-basica-ate-2040/#:~:text=Mantendo%2Dse%20as%20taxas%20de,d%C3%A9ficit%20ser%C3%A1%20de%20235%20mil. Acesso em 10 jan.2024.

Published

2024-04-05

How to Cite

Duarte, M. (2024). NATIONAL DIGITAL EDUCATION POLICY:: PROPOSALS, CHALLENGES AND STRATEGIES FOR PROMOTING DIGITAL INCLUSION AND THE USE OF TECHNOLOGY IN EDUCATION. Revista Eletrônica Direito & TI, 2(18), 87–102. Retrieved from https://direitoeti.com.br/direitoeti/article/view/203