EDUCATION AND THE CURRENT CHALLENGES OF DIGITAL CULTURE

Authors

  • Cássio Aparecido Amaral UNICERP

Keywords:

Education, Access to technology, State, digital environment

Abstract

This is article consists of analyzing effectively and through academic studies, the role of the State in public policies and internal actions within the pedagogical context, interfering in education though communication and in the good performance and training of teachers within this educational and cultural context in the insertion of technology inside and outside the classroom. Thinking about the State, as the main intervener of this process, it is necessary that it process, it is necessary that it is active in the purpose, success and realization of the media in education and the institution capable of training teachers who are able to highlight in their classes and knowledge and performance from this premise of digital culture. Although teachers respond to the noticeable obstacles in the application of pedagogical knowledge, it is necessary to highlight technological knowledge, given the importance of digital support in pedagogical support for students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cássio Aparecido Amaral, UNICERP

Professor do Curso de Graduação em Direito pelo Centro Universitário do Cerrado de Patrocínio Doutorando em Educação pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2024). Mestre em Direito Político e Econômico pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2024).

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília. Disponível me: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm. Acesso em: 07 out. 2023.

BRASIL. Lei n° 9.394 de 20 dezembro 1996. Estabelece Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF 23 dez. 1996. Disponível em http:www.mec.gov.br/legislação. Acesso em: 07 out. 2023.

BRASIL. Lei n° 14.533/23 de 11 janeiro 2023. Estabelece Diretrizes e Bases da Educação Digital. Diário Oficial da União, Brasília, DF. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2023-2026/2023/Lei/L14533.htm. Acesso em: 15 dez. 2023.

CETIC. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação no Governo Eletrônico 2021. Resumo Executivo: Pesquisa TIC Educação 2021. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2021. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://cetic.br/media/docs/

publicacoes/2/20221121124500/resumo_executivo_tic_educacao_2021.pdf. Acesso em: 03 nov. 2023.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: Um novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas: Papirus, 2012. p. 15-25.

MORAN, José Manuel. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 27 ed. São Paulo: Papirus, 2013.

SOUZA, V. V. de; PEREIRA, E. C; MACHADO, C. C. A presença da tecnologia na Educação do Campo: mapeamento da produção científica nacional dos últimos cinco anos. Rev. Bras. Educ. Camp., v. 3, n. 1, p. 245-259, 2018.

PEIXOTO, Joana; ARAÚJO, Cláudia Helena. Tecnologia e Educação: Algumas considerações sobre o discurso pedagógico contemporâneo. 2012. Disponível em: http:www.scielo.br/pdf/es/vn33118/vn33118a16.pdf. Acesso em: 10 out. 2023.

SOARES-LEITE, W. S; NASCIMENTO-RIBEIRO, C. A. do. A inclusão das TICs na educação brasileira: problemas e desafios. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, v. 5, n. 10, p. 173-187, 2012.

Published

2024-04-05

How to Cite

Amaral, C. A. (2024). EDUCATION AND THE CURRENT CHALLENGES OF DIGITAL CULTURE. Revista Eletrônica Direito & TI, 2(18), 37–51. Retrieved from https://direitoeti.com.br/direitoeti/article/view/194